Yhtä asiaa olen tässä ihmetellyt, kun juttelee ihmisten kanssa niin jatkuvasti tulee juttua, että meillä on sellainen ongelma ja meillä on sellainen ongelma ja että ei yhtään tiedetty että koirasta tulee niin kauhean iso. Selvästi koirat ovat lisääntyneet, mutta olen miettinyt ovatko sen myötä myös ongelmat koirien kanssa lisääntyneet, vai tiedostetaanko ne vain entistä paremmin. Minun mielestäni kasvattajien pitäisi myös opastaa uusien koirien hankkijoita , sosialistamiskoulutuksen tärkeydestä ja siitä kuinka paljon siitä on hyötyä kun koira on täysikasvuinen, kun se on yhdyskuntakelpoinen. Olisihan paljon antoisampaa hankkiutua pentukurssille silloin kun ei vielä ole ongelmista tietoakaan. Tunnen muutaman ongelmakoirakouluttajan ystävä piiristäni ja ei heiltä ainakaan työt lopu niin on täyttä kursseilla. Ja yhtenä ongelmakenttänä ovat nuo vartioivat alkukantaiset rodut, kun rodun piirteitä ei tunneta tarpeeksi ja ihana nallekarhun pentu voi joutua olesuhteisiin jossa ongelmia alkaa syntyä esim. voimakkaan vartiointi ominaisuuden takia. Kantapään kautta sitä minäkin olen oppinut mitä on omistaa alkukantainen voimakkaasti vartioiva koira, niin ihana kuin Turri onkin niin aina pitää tiedostaa minkälaisesta rodusta on kysymys. Suuri kiitos kuuluu Hilskan Kaisalle, joka on jaksanut minua vuodesta toiseen opastaa ja tutustuttaa minut tuohon ihanaan  ja samalla myös useiden tahojen vihaamaan Kaukasian paimenkoiraan, mitä meidän Turrikin edustaa. Mutta täytyy sanoa, että tuolla koiralla on todella suuri sydän ja se rakastaa perhettään ylikaiken.

913885.jpg 

Olisikohan syytä laihduttaa kun näyttää että pettää tiiliskivet

913891.jpg